Diorama

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit luptatem accusantium doloremque laudanti.

Follow Me On Instagram
Search
back to top

Blog

content marketing trendy 2024

Content Marketing | Trendy 2024

Jak będzie kształtować się obraz content marketingu w 2024? Omawiamy wiodące globalne trendy.

Wsparcie AI w tradycyjnych działaniach content marketingowych

Rewolucja już była. W 2024 czeka nas raczej ewolucja narzędzi wspierających i optymalizujących działania content marketingowe. ChatGPT i jemu podobne rozwiązania przyspieszą tworzenie treści niewymagających dużej kreatywności, takich jak SEO copywriting czy proste opisy produktowe. Narzędzia na silnikach AI będą wspierać również osoby kreatywne — inspirować do tworzenia wirusowych treści czy zachęcać do eksperymentowania z contentem będącym wynikiem halucynowania sztucznej inteligencji.

Charakterystyczny styl obrazów generowanych przez programy takie jak DALL-E, Midjourney czy Stable Diffusion może stać się nowym standardem graficznym w komunikacji SoMe i działaniach reklamowych (rosnącą popularność grafik generowanych przez AI w kreacjach reklamowych już dziś widać jak na dłoni — zwykle 6-palczastej). Na ich korzyść przemawiają oryginalność i niepowtarzalność, które mogą być argumentami dla marek eksperymentujących z nowymi formami komunikacji i poszukujących pionierskiej formy przekazu.

inkluzywny obraz wygenerowany przez dall-e
Grafika wygenerowana przez DALL-E. Co się tutaj nie zgadza? 🙂

Reklama w świecie lustrzanym

Metaverse wbrew obiegowym opiniom ma się dobrze i nic nie wskazuje na to, by w roku 2024 miało być inaczej. Liczba tygodniowych aktualizacji w wirtualnym środowisku Meta każe przypuszczać, że światy widziane zza gogli VR będą rozwijać się równie szybko, co technologie budowane na silniku sztucznej inteligencji.

Tym samym internet jaki znamy przestaje być dwuwymiarowy, a to otwiera nowe możliwości dla firm i marek, które chcą zaistnieć w nowej przestrzeni reklamowej. Dziś przykładem takiego miejsca jest Meta avatars, gdzie swoje produkty promują już takie marki jak Diesel, FITXR czy Netflix, oferując użytkownikom ubrania dla ich wirtualnych odpowiedników, obrandowane logo lub inspirowane postaciami z serialowych produkcji. Nasycenie reklamami wirtualnego świata to tylko kwestia czasu, a najlepszy moment, by zacząć tam eksperymentować z różnymi formatami jest właśnie teraz.

meta horizon widok główny
Meta Horizon Home. Źródło: Meta

Immersyjność i interaktywność

Treści dające możliwość zanurzenia się i wchodzenia z nimi w interakcję będą odpowiedzią na potrzeby tych grup odbiorczych, których uwaga nie zatrzyma się już na tradycyjnym statycznym contencie. Angażujące treści przybiorą postać video (szlak przetarł już jakiś czas temu Netflix z produkcją Black Mirror: Bandersnatch) oraz aplikacji wykorzystujących rzeczywistość rozszerzoną. Marki stawiające na eksperymentalne treści wykorzystujące w interakcji mechanizmy grywalizacji zdobędą zainteresowanie osób znieczulonych na tradycyjne formy reklamy.

Strategiczne podejście do treści

Spontaniczne działania w mediach społecznościowych, nieustrukturyzowane treści na stronie firmowej lub w sklepie internetowym czy reklamy kierowane do przypadkowych grup osób to działania, na które mało kto będzie mógł sobie pozwolić w 2024. Topniejące budżety na działania content marketingowe szczególnie wśród małych i średnich przedsiębiorstw borykających się z problemami wpływającymi na ich rentowność będą wymuszały optymalizacje oparte na głębokiej analizie tego, co odbiorcom jest prezentowane, gdzie i za ile. Gotowość do korygowania działań, monitorowania i wyciągania wniosków z dotychczasowych aktywności staną się kluczowymi kwestiami na etapie wykonawczym strategii.

Personalizacja i hipersegmentacja

Spersonalizowana komunikacja dostarczająca treści dostosowanych do indywidualnych potrzeb odbiorców utrzyma się w trendach. Możliwości, jakie daje automatyzacja marketingu, będą coraz częściej wykorzystywane w dostarczaniu rozwiązań dopasowanych do preferencji już nawet nie tyle wąskich grup odbiorczych, co pojedynczych osób.

mailing zalando personalizacja
Fragment personalizowanego mailingu Zalando, w którym znalazły się rekomendacje dobrane na podstawie ostatnio przeglądanych produktów.

Treści z certyfikatem człowieczeństwa

AI-sceptycyzm jest zjawiskiem równie silnym, co zachwyt nad możliwościami, jakie daje sztuczna inteligencja. Budowanie pomostu między technologią, a tradycyjnie rozumianym content marketingiem stanie się jednym z zadań marek, które będą chciały czerpać z benefitów, jakie daje AI, ale jednocześnie pozostać w awangardzie. Postawienie na treści tworzone przez ludzi może stać się znakiem rozpoznawczym firmy jako odpowiedzialnego pracodawcy i stanowić rdzeń działań komunikacyjnych w obszarze CSR i employer brandingowych. W czasach kiedy transparentność, kierowanie się etyką czy przeciwdziałanie bezrobociu stawia się na równi z jakością, czy dobrą ceną produktu, przyjęcie takiej strategii może pomóc w utrzymaniu i powiększeniu grupy odbiorczej. 

Treści pracujące na lepsze jutro

Treści zaangażowane w rozwiązywanie globalnych i lokalnych problemów w działaniach komunikacyjnych marek przesuną swój ośrodek ciężkości z “nice to have” do “must have”. Materiały edukacyjne popularyzujące dobre praktyki w wymiarze ekologicznym, zdrowotnym i społecznym, a także empatyczna komunikacja wskazująca na podobieństwa wartości marki z wartościami grupy odbiorczej na stałe zagoszczą w strategiach i content planach.

onet ekologiczna akcja niech żyje planeta
#NiechŻyjePlaneta, platforma informacyjna Onetu popularyzująca ekoświadomość i zagadnienia związane z ochroną środowiska.

Prawdziwe historie, trwałe więzi

2024 będzie rokiem autentyczności i dobrych relacji pomiędzy ludźmi. Ten trend mocno wybrzmiał w wyborze Instytutu Pantone, który kolorem nadchodzącego roku okrzyknął Peach Fuzz — odcień mający wywoływać skojarzenia z czułością oraz podkreślać pragnienie bycia razem w ramach wspólnoty i współpracy.

Peach Fuzz, kolor roku według Pantone

Socjamediowym feedem zawładną humanocentryczne treści, które będą opowiadać prawdziwe historie, promować bohaterki i bohaterów życia codziennego, pokazywać produkty w relacji z autentycznymi użytkownikami. Zwrot w stronę treści stawiających na relacje bardziej niż na wysublimowaną warstwę wizualną będzie ukłonem w stronę młodszych grup odbiorczych poszukujących prawdziwości i transparentności w kontakcie z marką.

Influencer marketing na cenzurowanym

Dominacja komunikacji budowanej na zaufaniu sprawi, że influencer marketing — choć wciąż istotny — stanie przed obliczem wyzwania. Coraz bardziej wymagająca publika będzie oczekiwać od marek współpracujących ze znanymi i lubianymi większego namysłu w doborze nazwisk i scenariuszy współpracy. Kryzysoodporność stanie się istotnym elementem architektury działań w obszarze influencer marketingu, stanowiąc ochronę przed szkodami wizerunkowymi, skutkującymi odpływem klientów i kurczeniem się społeczności.

Znasz inne trendy, które mogą kształtować obraz content marketingu w nadchodzącym roku? Napisz do nas i podziel się swoimi przewidywaniami.